Noworoczne postanowienia – 6 sposobów jak w nich wytrwać

noworoczne postanowienia waga

Nowy Rok, nowa ja. Od dziś przejdę na wegetarianizm, schudnę 20 kilogramów, nauczę się pięciu języków (w tym chińskiego), przeczytam 500 książek, będę ćwiczyć 8 razy w tygodniu i w miesiąc osiągnę formę życia. Do tego będę idealną żoną, matką, kochanką, siostrą, babcią i pracownikiem roku (co ja mówię – pracownikiem dziesięciolecia brzmi lepiej). Po początkowej euforii związanej z nowym rokiem przychodzi szara rzeczywistość. Okazuje się, że wzięliśmy trochę za dużo wyzwań na swoje barki. I chociażby człowiek stanął na głowie to nie da się ich wszystkich zrealizować. Wtedy przychodzi zniechęcenie i rezygnacja. Podobno (według statystyk) 80% polaków rezygnuje ze swoich postanowień do końca kwietnia.

A co zrobić żeby nie znaleźć się w tych 80%? Żeby noworoczne postanowienia nie zostały tylko w strefie marzeń i planów? Oto kilka rad 🙂

Niewiele celów

Maksymalnie trzy. Zbyt duża liczba postanowień najprawdopodobniej sprawi, że ciężko będzie nam się za wszystkie zabrać. Lepiej skupić się na mniejszej liczbie celów niż rozbijać swoją uwagę i energię na kilkanaście rzeczy. Gdy uda nam się zrealizować jedno z postanowień nic nie stoi na przeszkodzie aby wziąć się za kolejne. Sukces skutecznie motywuje.

Konkretny plan

Nie wystarczy napisać chcę schudnąć 10 kilogramów. Warto za to napisać sobie punkty, które doprowadzą nas do celu. Zamiast będę zdrowo jeść lepiej przejść do konkretów np. będę jeść tylko jedną czekoladę w tygodniu, zacznę słodzić jedną łyżeczką cukru zamiast dwóch

noworoczne postanowienia - plan

 

Metoda małych kroków

Owszem, wyznacz sobie duży cel. Ale nie nastawiaj się na to, że od razu go osiągniesz. Podziel go sobie na mniejsze etapy. Niestety na większość rzeczy potrzeba czasu i dużo pracy. Dlatego swój plan realizuj małymi kroczkami. Zamiast mówić, ze będziesz ćwiczyć 8 razy w tygodniu (i od razu się przetrenować i zniechęcić) spróbuj na początek 2 razy. Powolutku wyrabiaj sobie kondycję. Chcesz przebiec 10 kilometrów? Super. Ale zacznij od dobrej rozgrzewki i pół kilometra. Z czasem będziesz biegać coraz dalej i będziesz się przy tym coraz mniej męczyć.

Małe nagrody

Udało Ci się zrealizować pierwszy punkt z planu? Świetnie. Zrób sobie małą nagrodę. Taką, która sprawi Ci przyjemność i pozwoli bardziej zmotywować się do realizacji kolejnych punktów.

noworoczne postanowienia biegacze

Angażowanie osób trzecich

Jeśli masz możliwość zaangażuj w swoje plany kogoś kto pomoże Ci się zmotywować. Owszem, to Twoje postanowienia i to Ty powinieneś w nich wytrwać. Ale jeśli uda Ci się znaleźć kogoś kto ma podobne cele, może łatwiej będzie Wam się nawzajem pozytywnie nakręcać do realizacji planów.

Śledzenie nawyków

Nie wiesz co i kiedy miałeś zrobić? Nic nie szkodzi. Obecnie mamy całe mnóstwo aplikacji, które przypomną Ci o tym co miałeś zrobić w danym dniu (już wkrótce podzielę się opinią o tych, z których sama korzystam). Możesz zaznaczać kiedy udało Ci się zrealizować konkretną czynność. Dzięki temu będziesz widzieć jak powoli udaje Ci się realizować plan. Jesteś tradycjonalistą i wolisz działać na papierze? Wpisz w wyszukiwarkę habit tracker i wydrukuj sobie tabelkę do śledzenia nawyków lub rozrysuj ją samemu.

noworoczne postanowienia habit tracker


źródło: Pixabay, Evermore paper co

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge